5,4,3,2,1.................. ekin paper zorroari!!!
Bazan garaia hemen idazten asteko, baino egia esanda ez
neukan ideiarik erez nola hasi hau egiten. Baina ez daukat beste erremediorik,
nire hezkuntzako ibilbidearekin asteko. Ez dakit oso ondo zer den hemen idatzi
esaten behar dena, baina oso argi dut zeri buruz hitz egin nahi dut.
Lehen
hezkuntzako gradu honek milaka amets gaizto eman dizkidan, oso motibatua hasi
nintzen, benetan nahi nuen ofizioa zelako, baina pixkanka pixkanak nire
motibazio hori berako joan da. Arrazoiak ez dakizkit zein diren, bueno bai
badakizkit baina ez ditut nahi esan, zenbait pertsona deseroso senti daitezke
eta. Bigarren lauhilabeteko honetan askoz ere gusturago nabil orokorrean eta
gogotsuago ekiten diot lanari, lehen ez bezala.
Beraz ukitu nahi dudan puntua gradu honekin lotua dagoela
esan nahi dizuet. Izan ere, denok entzun dugu: Magisteritza? " Bua como
vives, que cabrón, hor ez da ezer egiten". Milaka ahoetatik entzun dut nik
hori eta izugarrizko amorrua ematen dit. Amorrua arrazoia daukatelako. Nere
ustetan esaldi honetan definitzen da guztia: "Ofiziorik zailenak gradu
errazena duela". Pena bat da, izan ere etorkizuneko giltza hezkuntzan
dago, eta hori ziurtatuko duten pertsonen formakuntza ez baldin bada egokia
gaizki hasi garela esan genezake. Ez dago benetan ofizio honek eskatzen duen
fundamenturik, koordinaziorik, gogorik.... Irakasleak ez dira motibatuak
etortzen eta horrela ez dituzte ikaslea motibatzen. Horrez gain, konturatu
nahiz teoria oso ondo dakitela denak, baina praktikan jartzerakoan ez duela
inork hori egiten. Dena teoria eta gainera gaizki emanda. Noizbait aldatzen
hasi behar garela pentsatzen dut, eta hezitzaileak ez badute hori aldatzen ez
dakit nola aldatuko dugun guk, ez dugu jakingo eta. Milaka eta milaka teoria
daude hezkuntza zerbait polita eta dinamikoa izan dadin, baina denak berdin
jarraitzen du. Eta hau aipatuta beste puntu bat ukitu nahiko nuke.
Ezin da lehengo garaiko eta gaur egungo hezkuntza inondik
inora konparatu, eta azpimarratu behar da gauza asko aldatu direla, baina are
gehiago direla aldatu behar direnak. Ikasleen formakuntzatik hasita,
metodologiatik pasata eta motibazioan bukatuz. Baina ulergaitza egiten zait,
gibelera blogean aipaturikoa. Hezkuntza gudu politiko bihurtu dela hain zuzen
ere. Politikoen jolas tresna. Etorkizuneko giltza izan beharko lukeen
bitartean. Guda politiko honek beldurra ematen dit. Pixkanaka pixkanaka geroz
eta eskubide gehiago urratzen ari dira, (azkena ertzaintzaren aurrean esertzea
delitutzat jotzea eta sare sozialetatik geratzea debekatu dute) eta horrek
Frankoren garaietara hurbiltzen ari garela esaten dit. Ez da batere
normala. Hurrengoa zer izango da emakumeak eta gizonak ikastetxeetan banantzea?
Gauzak asko daude hezkuntzaren inguruan hausnartzeko eta
ni hortaz konturatu naiz gradu hau egiten nindoan heinean. Asko daukagu
ikasteko, eta teoria oso ondo dakidala iruditzen zait, baina benetako
ikaskuntza praktikoan ezagutuko dudala iruditzen zait. Azken finean,
benetan ikasi duzunaren seinale dira praktikak. Ikasi duzuna bertan martxan
jartzeko aukera ematen dizu eta bertan zure irakasle dohainak azaleratu
ditzakezu. Teoriatik praktikara mundu bat dagoela begi bistakoa da, baina
teorietan praktikotasun hori bultzatzea, sustatzea eta bermatzea ezinbestekoa
iruditzen zait. Horren arrazoia da, ondoren gela baten aurrean aurkitzen
zarenean zure buruarengan edukiko duzun konfiantza handiagoa izatea.
Horregatik, klase teorikoei praktikotasun handiagoa ematea beharrezkoa
iruditzen zait. Horretarako gauzarik egokiena jendearen parte hartzea
bultzatzea da. Jendeak bere kezkak azaltzea, horiek eztabaidatzea eta ondoren
planteatzea eta ondorioak ateratzea.
Jendearen parte hartze hori bultzatzeak beste milaka
buruhauste ekartzen dituela badakigu, baina lehengo urratsa denon parte hartze
horren beharra ikustea da. Beti egongo da jendea irekiagoa dena, gehiago hitz
egingo duena, lotxarik edukiko ez duena, akatsa egiteko beldur dena, gaiaz
gutxiago dakien jendea… Baina hortik abiatuta, eta zenbait jarduera eta ariketa
aurrera eramanez helburu hori lortzeko asmotan egon behar gara. Horrekin
teoriaren eta mundu errealaren artean dagoen amildegia txikiagoa izatea lortuko
dugu.
Ditugun beldur gehienak klasean alde batera uzten ikasiko
dugulako, gure emozioen jabe izango garelako eta ez gaituelako inork
kontrolatuko. http://www.perfeccionamiento.es/los-alumnos-y-la-participacion-en-el-aula/ Hemen uzten dizuet parte hartzearen inguruko testu labur
bat. Irakurri baduzue konturatuko zarete irakasleek zer esan handia daukatela
gai honetan. Batez ere ikasle ez parte hartzaileen ikuspuntuak eta autoestima
aldatzerakoan. Irakasleak aipatuta beraien inguruko hausnarketa bat egiteko
aprobetxatu nahiko nuke. Izan ere, irakaslearen ezaugarriak direla eta askoz
ere errazago lortuko ditu helburuak beste irakasle batzuek baino.
Aipatzekoa
da ikasleek irakasle on bat deskribatu behar duenean lehenik eta behin alor
pertsonalera jotzen duela, alor akademikora baino. Nahiago izaten dute
irakaslea gertukoa izatea, ulerkorra, laguntza ematen duena… Irakasle batek
hori izango ez balu ikasleek irakasgai horri buruzko iritzia oso negatiboa
izango litzateke. Berdin du edukiak kontrolatuak baldin baditu, klasea emateko
modua ez bada egokia eta bere jarrera pasiboa baldin bada, hau da, ez badu
ikasleen parte hartzea bultzatzen, harresi bat ipintzen badu ikasle eta
irakasleen harremanean, ez bada ulerkorra, ikasleek ez dute gustuko izango ez
irakaslea ezta irakasgaia erez, dena lotua baitoa.
Horregatik
irakasleak duen jarrera ikasleekiko eta irakasgaiarekiko oso garrantzitsua da.
Egia da, gaur egun irakaslearen egin beharrak asko aldatu direla eta zeregin
mordoxka bat gehiago dituztela egiteko. Horren adibidetako bat da, ikasle
bakoitzaren beharrei erantzun behar diela, hau da, hetereogenetasunari.
Irakasle askok, hori dela eta, erreta bukatzen dute, “Burnt out” esapide
ospetsuak dioen bezala. Baina horren arrazoia benetan ofizio hori maite ez
dutela da, erronka berriak maite ez dituztela da, eta guztiei laguntzeko prest
ez daudela. Horren ondorioz dira irakasleen datuak hain txarrak eta
kezkagarriak. Aipagarri da, 5 irakasle euskaldunetik lauk erreta joaten da
ikastetxera, 6tik batek estresaren ondorioz hartzen duela baja, %73ak
antsietatea eta depresioa garatzeko arriskuan daudela eta patologia mentalak
irakasleagoaren %12aren erantzuleak direla.
Horregatik,
ikasle eta irakasleen arteko harremana egokia izate ezinbestekoa da. Arazo asko
ekidin ditzakezu eta gainera lanera gusturago joango zara. Baina aitortu behar
da kontrakoa dela errealitatea, eta harreman horiek ez direla batere onak. Eta
hori ez dut ulertzen. Irakasle izatera zoazenean badakizu haurrekin lan egin behar
duzula, beraiekin denbora pilo bat pasako duzula eta beraien eredu zarela,
beraien zaindari. Harreman hori txarra bada infernua bilakatuko da bizikidetza.
Eta hori dena pertsonalitate kontuarekin loturik dagoela iruditzen zait.
Badakizu zein lan mota den, beraz, zergatik ez zara saiatzen harreman hori ona
izatea? Eduki ditudan irakasle askorekin pasa zait, eta aurten bertan ere
pasatzen ari zait. Baina argi daukat, irakasle izan nahi dudala eta aldatu nahi
dudan gauzetariko bat hori dela. Ez dut amildegi bat eduki nahi klasean, zubiak
eraikitzen joango naiz nire harremana ikasle bakoitzari luzatuz. Lanaz
gozatzeko aukera bat irekitzen dizu horrek. Hemen luzatzen dizuet bideo bat ikus dezazuen:
Irakasle
eta ikasleen arteko erlazioa aipatu dut, baina irakasleen arteko aipatzea ere
ezinbestekoa iruditzen zait. Episodiorik itsusienak, lehen hezkuntzako graduko
lehenengo ikasturtean bizi izan ditut. Lehenengo hiru hilabetean “Dilan”
izeneko lan modular bat eraman genuen aurrera. Bertan gai zabal bat aukeratu
behar genuen eta ondoren gure interesen arabera azpi gai batean zentratu. Azpi
gai horretan irakasgai guztiak bildu behar genituen modu batera edo bestera.
Baina ezinezkoa izan zen. Irakasle bakoitza lana modu batera ikusten zuen.
Batek A esaten zuenenean, besteak B esate zuen. Irakasleak ez ziren elkar
ezagutzen, ez zegoen inongo koordinaziorik, eta ondoren entzun behar genuena
izan zen, ez genekiela taldean lan egiten. Eta nork erakutsiko digu? Hori egiten ez dutenak?. Bigarren
hiruhilabeteko honetan gauzak hobeki joan direla onartu behar dut baina hala
eta guztiz, antzeko kasuak eman dira, eta amorruz josi naute. Eta ez hori bakarrik, azken astean oraindik lan taldea bukatzeko daukagu,
eta ez nahi izan dugulako, irakasleen koordinazioa exkaxa izan delako baizik.
Dena bukaerarako utzi dutelako, eta beraien artean oso ondo ulertzen ez
zirelako. Horrelako situazioak egiten dute ikasleek irakasleenganako ikuspegi
txarra eraikitzea eta hori aldatzen hasi behar dutenak irakasleak dira, eta
aldaketa sustatuko dutenak, gu izan behar gara, etorkizuneko irakasleak.
Irakasleen arteko harremana aztertu ondoren eta
psikologiako azken pelikula ikusteko aukera izan ostean ikasleen arteko
harremanetan zentratzea erabaki dut. Pelikula oso gogorra dela onartu behar
dut, baina merezi du ikustea. Hemen uzten dizuet trailerra:
Ikasleen arteko binkuluak positiboak
positiboak badira, dena primeran doa, baina harreman horiek guztiz onak ez
direnean orduan datoz komeriak. Horregatik, ikasleen arteko harreman txarren
inguruan mintzatuko naiz, “Bullyng-aren” inuguran hain zuzen ere. Gaur egun
gehiago entzuten dira horrelako kasuak. Euskal Herrian eman den azken kasua
oroitzen dudala, Hondarribiko Jokinena izan zen. Oihartzun handia egin zuen,
baia herrialde honetan baina bizilagunenetan ere. Izan ere, protokolo bat atera
zuten horrelako kasuetarako. Protokolo hau martxan jartzen da lehenengo susmoak
antzematen direnean. Bullyng-a pertsona
baten aurka denbora mugagabe batean indarkeria erabiltzean datza. Indarkeria
fisikoa, psikologikoa, berbala… izan daiteke. Baina denek protagonista berdinak
dituzte. Erasotzailea/ak, erasotua, ikusleak, babesleak (batzuetan ematen
dela), familia, irakaslea, eta ikastetxea. Fenomeno hau eskoletan presente dago
eta aurre egitea ezinbestekoa da. Eskolan tratu beharreko gai bat dela
iruditzen zait. Dena loturik doa. Irakasleen arteko harremana, ikasleen artekoa,
hauen bien artekoa. Horiek denak onak badira komunikazioa askoz ere hobea
izango da eta orduan gauza gehiago landuko dira ikasgelan, eta horietako gai
bat hau izango da.
Pena da gaur egun horrelako gauzak entzutea, XXI. Mendean
baikaude. Baina hori da errealitatea eta hori aldatu behar dugu. Horretarako ez
da nahikoa protokolo bat argitaratzea, horretarako kontzientzia aldaketa global
bat eman behar da. Balioen transmisioan dago funtsa, familiak erakusten duenean
eta umeak ikusten duenean. Zorionez lan egin dudan esparru guztietan ez dut
horrelako kasurik ikusi eta ez litzaidake gustatuko, baina badakit nola jokatu
beharko nuke. Aitzitik, ume bat sozialki erabat onartu gabe zegoenari klasea
emateko aukera izan nuen, eta bera nirekin zein zoriontsu zen ikustean,
laguntzeko gogoa eman zidan, baita lagundu ere.
Ez da batere gai erosoa indarkeriarena, baina
zintzotasunez eta arduraz landu behar den gai bat da. Eta horregatik ezin da
alde batera utzi. Gai honekin denok daukagu egitekoa. Denak baikara modu batera
erasotzaile eta erasotuak. Eta are gehiago irakasle izateko asmotan nabilenean.
Irakaslea izan nahi dut, bai, hori da aukeratu dudan
ofizioa. Eta nahiz eta hasiera batean karrera nola zihoan damutzen hasi, oso
gustura nago aukeratu dudan bokazioagatik. Zergatiak mordoxka bat dira egia
esanda. Lehena eta handiena niri pasa zaidan guztia gainontzeko umeei ez
pasatzea nahiko nuke. Ez dut nahi nik edade batetik aurrera bizi izan ditudan
esperientzi akademikoak bizitzea. Bestalde, nire helburuetako bat nik txikitan
ikasi nuen eskolara itzultzea izango litzateke, bertako familiaren partaide
izatera itzuliz. Eskola horri zer edo zer zor diodala iruditzen zait, eta nire
indar guztia bertan inbertitzen erantzun nahiko nuke. Horrez gain, umeekin lan egitea
asko gustatzen zait, ume sentiarazten didate eta beraiei irakasteko gogoa
transmititzen didate. Beraietako bat bezala hartzen naute, baina
bakoitzaren eginkizunak ondo bereiziz. Gibelera aipatutako arrazoiengatik eta
kritikatu dudan guztia aldatzeko asmoarekin hautatu nuen irakasle izatea.
Kritika eta hausnarketekin bukatu baino lehen jakinarazi nahi dizuet hau guztia
domino jokoaren antzekoa dela, dena loturik dagoela eta pieza batek bestea
mugitzen duela. Beraz, gauza batek bestearen konponketa ekarriko duela
konturatu behar gara. Eta horrela lortuko dugu hau aldatzea.
Amaitzeko, nire paper zorroaren azken zatia nire
ikaskideei buruz hitz egiteko hartu nahiko nuke. Egia esanda, lehengo kurtso
honetatik beraiek dira eramango dudan gauzarik handiena. Pasatako momentuak,
botatako barre algarak, pasatako urduritasunak, gizarteko debate filosofikoak,
Tolosako inauteriak, txikleen banatzea, medikuen kointzidentziak,
etorkizunerako erokeriak, destino Iruña, tabakoaren aurkako kanpaina, naturako
lan talde kooperatiboa, belardiko bazkari guztiak, futbol txapelketa, talde lanak,
papiroflexia tailerrak, autobuseko bidaiak, urtebetetze atzeratuak, 19 urtetako
krisia, klasean arreta jartzen ez genuenean beste joko batera jolasten pasatako
uneak… mila dira bizitako gudak. Bakoitzak badaki zeni buruz ari naizen. Horregatik
MILA ESKER.
Egia esanda pena
bat badut, eta pena hori nire gainontzeko ikaskideak gutxi ezagutu izana da,
eta egia esanda horren erru handi bat irakasleei atxiki zaie. Ez dutelako ezer
egin hori sustatzeko. Baina beste urte mordoxka bat ditut ezagutzeko eta ezagutuko
ditudanaren esperantzaz agurtzen naiz.
Kaixo Ander, atal honi astindua ematea komeni zaizu. Nik jarraipena egin ahal izateko beharrezkoa dut zuek idaztea. Irakurri besteen blogak inspirazio bila. Ez utzi dena bukaerarako.
ResponderEliminarKaixo Ander! Erabat ados nago hezkuntza etorkizuneko giltza dela esaten duzunean, gauzak hobetu nahi badira (eta espero dut baietz, badago eta zer hobetua)hezkuntzatik hasi behar da, haurrak baitira geroa!
ResponderEliminarBiharrarte!:)
Urtebetetze atzeratuak...hoietako bat ni..datozen hiru urte hauetan saiako naiz egunien zoriontzen ;)
ResponderEliminarasko gustau zat zure paper zorrue andeeer!!very goood :)
19 urtetako krisie.. nik ya pasaet bentzet!jajaj
ResponderEliminarpaper zorro polittee!! :)